Dziwny Jest Ten Świat

Nie, nie o samym Czesławie Niemenie tym razem, a o Jego piosence o tym właśnie tytule. Program "Twoja Twarz Brzmi Znajomo" na pewno wszyscy w Polsce znają. Ktoś podstawiony i fantastycznie ucharakteryzowany śpiewa nie swój utwór. Oglądając go dowiedziałam się przy okazji, ilu artystów i ile osób spoza tej branży, jest tak utalentowanych. Zaśpiewać kogoś, to ciężka praca. Zaśpiewać kogoś jego głosem, naśladować jego ruchy i wprowadzić w klimat, to dla mnie mega wyczyn. Ostatnio, był to półfinał programu, zobaczyłam występ pana Janusza Radka.

Powalił mnie na kolana. Jurorów powalił na kolana. Tak był doskonały. W pewnym momencie zamknęłam oczy i miałam wrażenie, że to Niemen śpiewa. I ja wstałam i biłam brawo na stojąco. Według mnie był to najlepszy z najlepszych występ jakiego doświadczyłam, najlepsze wcielenie się w kogoś, jakie widziałam. Porównałam potem z oryginałem. Jako laik mówię, że nie było się do czego przyczepić. Przeżyłam to na swój sposób i chyba dalej przeżywam, skoro o tym Wam piszę. Artysta przeze mnie podziwiany, jestem tego pewna, przejdzie do historii Muzyki.

Występ był tak autentyczny, tak bardzo dobrze warsztatowo (wokalnie) przygotowany i taki emocjonalny, tak bardzo epatował tą niemenowską manierą, że z pewnością nie będzie zapomniany. Ja miałam ciary na całym ciele. Coś takiego zdarza się niezwykle rzadko. Podejrzewam, że każdy się z tą opinią zgodzi. I powiem jeszcze, że takiego wykonania nie było do tej pory, a przecież wielu artystów wcielało się w postać Czesława Niemena.

Janusz Radek jako Czesław Niemen - Twoja Twarz Brzmi Znajomo 


Przy okazji występu wsłuchałam się kolejny raz w same słowa. I kolejny raz odkrywam je na nowo. Pozwolę sobie je niżej przytoczyć:

Dziwny jest ten świat

Gdzie jeszcze wciąż

Mieści się wiele zła

I dziwne jest to

Że od tylu lat

Człowiekiem gardzi człowiek


Dziwny ten świat

Świat ludzkich spraw

Czasem aż wstyd przyznać się

A jednak często jest

Że ktoś słowem złym

Zabija tak jak nożem


Lecz ludzi dobrej woli jest więcej

I mocno wierzę w to

Że ten świat

Nie zginie nigdy dzięki nim

Nie nie nie nie

Przyszedł już czas

Najwyższy czas

Nienawiść zniszczyć w sobie


Lecz ludzi dobrej woli jest więcej

I mocno wierzę w to

Że ten świat

Nie zginie nigdy dzięki nim

Nie nie nie nie nie

Nadszedł już czas

Najwyższy czas

Nienawiść zniszczyć w sobie.

Poruszały mnie kiedyś i poruszają dzisiaj. Słowa są wg mnie uniwersalne, są wciąż aktualne, są swego rodzaju bardzo ważnym przesłaniem. Nigdy się nie przedawnią, chyba, że człowiek przestanie być zły, przestanie ziać pogardą i nienawiścią, a zacznie zauważać i doceniać drugiego człowieka. Zobaczcie tylko, jaki wymiar dzisiaj mają te słowa - w obliczu wojny, jaka toczy się w Ukrainie. W obliczu niezmiennych (niestety) ludzkich zachowań, jakże niewytłumaczalnych i jakże niezrozumiałych. 

Ciężar tych słów dotyka boleśnie, uderza w czułe struny, uderza w czułe punkty - "... Że ktoś słowem złym Zabija tak jak nożem...". Warto wsłuchać się w słowa, warto nad nimi zastanowić. To oczywista prawda o nas, ludziach, i o świecie jaki sami sobie stworzyliśmy. Zamiast spokoju i POKOJU, wolimy wieczne utarczki i konflikty, jakże bardzo zagrażające naszej cywilizacji.

Dla mnie, te słowa są bardzo ważne. Bo bardzo pragnę Spokoju i Pokoju na Świecie. Nie chcę się z nikim kłócić, nie chcę, by nad moją głową latały bomby. Chcę stabilnego życia dla wszystkich. Wojna, to tragedia, której słowami nie potrafię opisać. Pozwólcie, że troszkę zmienię ostatnie słowa utworu:  

TERAZ, WŁAŚNIE TERAZ JEST ODPOWIEDNI CZAS, NIENAWIŚĆ ZNISZCZYĆ W SOBIE!


Obrazy: *cinemax154.flog.pl *rateyourmusic.com 

24 komentarze:

  1. Pomarzyć dobra rzecz. Też chciałbym być pięknym milionerem. Świat bez wojen to utopia która nigdy się nie spełni. Od czasów gdy człowiek wylazł z maczugą z jaskini cały czas toczą się gdzieś wojny. Niemen pisał fajne piosenki ale to jednak bajki dla naiwnych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, swoimi tekstami był ponadczasowy. Piękna już byłam. Milionerką nie zostałam. Jakoś mi się nie chciało... hi hi... A marzenia... te zdroworozsądkowe, wg mnie pomagają żyć. Nie szkodzi, że są utopią. Wojny natomiast, to chyba natura człowieka, wcieloność jakaś, na której zarabiają diabły.

      Usuń
  2. Ja za Toba nie nadążam , ja jeden post a Ty 10 :), no nic nie ważne, w miare mozliwości jestem.
    Oj dziwny jest ten swiat, nie widziałam tego programu więc wierzę na słowo, że można było pomylić z oryginałem, są talenty na tej ziemi..a co do tej wojny i pokoju...jak ma być dobrze jak spotykam ludzi i słyszę,że cieszą się z czyjegoś nieszczęscia, no bo musi byc sprawiedlie! jesli mnie coś złego spotyka to dlaczego inni mają mieć sie lepiej, niestety niewiele mówi o tym wprost, ale są tacy co tak myslą i tego życzą innym, chore to..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Narzuciłam tempo, co? Ale się nie przejmuj, wpadniesz w wolnej chwili, a ja będę się cieszyć z Twojej wizyty.
      Tak masz rację. Ludzie tacy są i nie mogą przestać być takimi. Coś nas nakręca, coś złego, zawsze tak było na nasze nieszczęście. A obłuda wali od takich drzwiami i oknami. Nie mogę się z tym pogodzić... nie mogę ścierpieć... nie tolerowałam i nie będę tolerować takich osobników. Ale są też i plusy - mamy wpływ, kogo dobieramy sobie do towarzystwa. Prawda?
      Pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
    2. Ok bede wpadać jak nadążę :)

      Usuń
  3. Wojna i zbrojenia mają tez plusy. Dzięki nim rozwija się postęp technologiczny. Gdyby nie wojny nie byłoby wielu dziś codziennych wynalazków w sferze cywilnej. A Niemen jak każdy artysta był oderwanym od życia romantykiem i marzycielem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiesz, nie lubię takich wojennych tematów. Ale zdaję sobie sprawę, że muszę chociaż być zorientowana, co w technologicznej trawie piszczy. Wszak to dotyczy nas wszystkich. I zobacz, niby mamy postęp tak? A jedną bombą można go zniszczyć. Tyle wtedy z naszego świata. Ja też jestem romantyczna i marzę ile wlezie. Marząc odrywam się od tej złej strony życia. Choć na chwilę.

      Usuń
  4. Prawda jest taka ze dzieki wojnie mamy w domu kuchenki mikrofalowe, nylon, rakiety kosmiczne i komputery. Gdyby nie wojenne maszyny liczące nie byłoby dzis laptopów. Nawet Fanta dostepna w kazdym sklepie powstala jako napoj orzeźwiający dla żołnierzy niemieckiego Werhmachtu. Dziś producent się tym nie chwali bo mu wstyd przeszłości firmy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, Ty to wiesz, a ja nie. Może m.in. dlatego, że jestem pozytywnie nastawiona do świata. Nie usprawiedliwiam się, żeby nie było. Ale prawdą jest, że nie mam potrzeby wszystkiego wiedzieć. Zresztą tak się nie da. A swoją drogą ciekawe, czy omnibusy wiedzą wszystko?

      Usuń
  5. Bo ja jestem pesymistą. Tak już mam. Od dzieciństwa widzę szaro świat i chyba już za stary jestem na radykalne zmiany osobowości. Taki mój urok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No cóż, i dla pesymistów jest miejsce na ziemi. A widzieć świat na szaro to chyba lepiej, niż na czarno...

      Usuń
  6. Programu aktualnie nie oglądam, więc nie słyszałam, ale odsłuchałam teraz i rzeczywiście rewelacyjne wykonanie, choć dla mnie momentami trochę przekoloryzowane, czyli jakby za dużo Niemena w Niemenie :) Lepszy był dla mnie Filip Lato, wykonując "Sen o Warszawie". Człowiek gardzi człowiekiem, to fakt niezaprzeczalny, tak było, jest, ale może nie będzie, kiedy ludzie wreszcie się obudzą. Niestety, wciąż za mało wsłuchujemy się w swoją intuicję i w swoje serce, a za dużo oglądamy i słuchamy manipulujących nami przekazów medialnych. O wojnie się nie wypowiadam. Wojna nigdy nie była i nie jest zero-jedynkowa i czarno-biała. Dlatego sznuruję usta w tym temacie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tak, to faktycznie rzecz gustu. Ale ja tam jestem zachwycona tym wykonaniem.
      A wojna to trudny temat, nawet eksperci gubią się w jej zawiłościach. Jednak wiesz, wychodzę z założenia, że trzeba chociaż rozmawiać i być zorientowanym. Od tego ludzkość nie ucieknie. Pa...

      Usuń
  7. Podobno pesymista widzi ciemny tunel. Optymista widzi światełko w tunelu. Realista widzi światło pociągu. A maszynista widzi trzech debili na torach ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No no... zabawa w kolory... a debile kończą... jak zwykle...

      Usuń
  8. Niesamowite wykonanie. Programu ostatnio nie oglądam, ale bardzo go lubię. Podobnie jak Ty zachwycam się tymi zdolnymi artystami, którzy potrafią wcielić się w rolę innych. Piosenka towarzyszy mi od dziecka, bo często słuchał ją mój Tata. Jej słowa są ponadczasowe, a Niemen, to mój ulubiony artysta. Gdyby ludzie potrafili przynajmniej nie szkodzić innym życie byłoby o wiele lepsze. Piszę i jestem ciekawa czy komentarz się ukaże, bo ostatnio niestety kilka razy nie były widoczne. Pozdrawiam serdecznie:):):)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie oglądam regularnie tego programu, ale tym razem jakoś udało się. Bardzo podobają mi się wykonania innych artystów, którzy również wypadają wspaniale. Wiesz, myślę, że to tylko i wyłącznie ludzie są winni całej tej "biedzie". Innych winnych nie ma. A Niemena słucham dość często. Jest jaki jest. Jednym się podoba, innym nie. Drugiego takiego nie ma.
      Pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Jest jest... ale i tak od czasu do czasu są z komentarzami kłopoty...

      Usuń
  10. Programu nie oglądam, a że dziwny jest ten świat poświadcza choćby życiorys Niemena, łatwo nie było.
    Z drugiej strony, to raczej ludzie rządzą światem, więc może raczej to ludzie są dziwni?
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Słusznie Jotko. Pewnie, że rozkładając na czynniki pierwsze to wszystko, co nas dotyczy, zazwyczaj kończymy konkluzją, że zdziałał to własnymi rękami człowiek. Zatem tak, jesteśmy dziwni. Ale to słowo wg mnie, ma za mały ciężar wyrazu. Są lepsze i dosadniejsze, a propos nas samych.
      Pozdrawiam serdecznie...

      Usuń
  11. Bardzo bardzo dziwny jest ten świat. I .... niestety....ale coraz więcej w nim nienawiści.
    A piosenkę uwielbiam....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do Twojego komentarza dodam tylko słowo o aktualności przesłania autora. I ja uwielbiam...
      Pozdrawiam serdecznie...

      Usuń